Pernah dengar mengenai 'Tennis Elbow'?



Adakah anda mengalami rasa sakit/radang pada siku atau di sepanjang bahagian luar lengan?
.
Tak tahan sakit sampai terpaksa ‘stop’ buat kerja-kerja harian?
.
Tahukah anda masalah ini boleh dirawat tanpa pembedahan?
.
Haa..Jom baca dulu info mengenai ‘Tennis Elbow’ di bawah.
.
πŸ€APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN TENNIS ELBOW?
.
‘Tennis elbow’ atau ‘lateral epicondylitis’ ialah keadaan apabila ada keradangan tendon pada otot lengan yang berada di bahagian luar siku. Ianya terjadi apabila berlakunya ‘overuse’ - mengulangi gerakan yang sama berulang kali. Ini boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian luar siku.


.
πŸ€APA YANG MEMBENTUK STRUKTUR SENDI SIKU?
.
Sendi siku anda terdiri daripada tiga tulang: tulang humerus dan kedua tulang di lengan bawah (radius dan ulna). Terdapat bonggol tulang di bahagian bawah humerus yang disebut ‘epicondyles’. Manakala, bonggol tulang di bahagian luar (sebelah sisi) siku disebut ‘lateral epicondyle’.
Tendon yang sering terlibat dalam kondisi ‘Tennis Elbow’ dipanggil ‘Extensor Carpi Radialis Brevis’ (ECRB). Tendon ini juga melekat pada bahagian lateral epicondyle.


.
πŸ€MENGAPAKAH IA BERLAKU?
.
πŸ„‘Overuse’
Otot radialis brevi extensor (ECRB) membantu menstabilkan pergelangan tangan apabila siku lurus. Apabila ECRB menjadi lemah akibat ‘overuse’, koyakan mikroskopik terbentuk pada tendon tersebut. Ini membawa kepada keradangan dan rasa sakit.
Apabila siku dibengkok dan diluruskan, otot akan bergesel dengan benjolan tulang. Ini boleh menyebabkan otot mudah haus sedikit demi sedikit.
.
πŸ„Aktiviti
Dalam sukan raket seperti tenis, teknik pukulan yang tidak betul dan peralatan tidak sesuai boleh menyebabkan masalah ini.
Jika pekerjaan anda melibatkan penggunaan tenaga dan otot lengan secara berulang, anda juga berisiko untuk mendapat ‘tennis elbow’. Contohnya tukang masak, penjual daging dan pekerja mekanik


.
πŸ„Umur
Rata-rata pesakit ‘tennis elbow’ berumur dalam lingkungan 30 hingga 50 tahun.
.
πŸ€GEJALA-GEJALA YANG DISEBABKAN ‘TENNIS ELBOW’
.
☑️Sakit atau rasa seperti terbakar pada bahagian luar siku anda
☑️Kekuatan cengkaman menjadi lemah
☑️Sakit menjadi lebih teruk dengan penggunaan lengan bawah, seperti memegang raket, mengubah sepana, atau berjabat tangan. 



.
.
Tanpa rawatan pemulihan yang baik, kesan-kesannya boleh menjadi semakin teruk dari semasa ke semasa. Akhirnya, mengganggu kualiti kehidupan anda.
.
.
.
Biar kami bantu selesaikan masalah yang anda hadapi. Atau jika ada rakan2 atau ahli keluarga yang menghadapi masalah ini, SHARE POST ini supaya terapis kami dapat bantu mereka..
.
πŸ“žHubungi/Wasap segera untuk menempah slot rawatan dengan terapis kami. Slot yang disediakan adalah terhad demi menjaga kualiti perkhidmatan.
.
πŸ“²www.wasap.my/60138606008
πŸ“²www.wasap.my/60138606008
πŸ“²www.wasap.my/60138606008
.
.
#fisioterapi #fisioterapikelantan #familystroke #strokesymptoms#strokedefinition #tandatandastroke #minorstroke #homephysiotherapy#physiotherapy #kelantanphysiotherapy#urutkelantan #physiotherapymalaysia #clinic#backpain #stroke #bonefracture #physicalinjury #urutmoden #testimoni #flexfisioterapi #ayuhmalaysiaku #posturbadan #posturtiduryangbetul#posturbadanbongkok #postureawareness #kempenkesedaranpostur #posturbergerak#posturduduk #posturbadanyangbetul #textneck #scoliosis #kyphosis #lordosis #flatfoot #posturmengangkatbarang#posturemeaning #posturebrace #posturesupport #neckpain #backpain #sakitbelakang #sakitleher #sakitsendi #tenniselbow #elbow #stretching
Dan bila aku sakit, Dialah (Allah) yang menyembuhkan aku
As-syu'ara:80

No comments:

Post a Comment

More Post