Posisi Tidur Yang Paling Popular. Bahaya @ Tidak ?




3 Posisi Tidur Paling Kerap Dilakukan. Berbahaya atau Tidak?








.
.
1️⃣️ Posisi Mengiring:
.
πŸ”– Ini merupakan salah satu posisi paling digemari. Berita baiknya, ia adalah yang paling hampir dengan postur sempurna semasa kita tidur. Apabila anda tidur di sisi anda, tulang belakang anda memanjang dan kurang risiko berdengkur.
.
πŸ”– Walau bagaimanapun, badan anda akan berpusing sedikit semasa meletakkan kaki di atas tilam. Ini boleh menyebabkan ketidakselesaan pada pelvis & bahagian bawah badan, dan berpotensi menyebabkan sakit belakang. Jadi, cara untuk mengatasinya adalah dengan meletakkan bantal kecil di antara lutut anda.
.
πŸ”– Selain itu, akibat tekanan yang hanya pada sebelah bahu sahaja boleh menyebabkan sakit bahu pula. Jika ini berlaku, cuba tidur mengiring bahagian sebelah yang lain atau tidur menelentang.








.
.
2️⃣️ Posisi Terlentang:
.
πŸ”– Jika anda tidak berdengkur semasa tidur, posisi ini adalah yang paling ideal.
.
πŸ”– Ia sangat bagus untuk kesihatan belakang badan kerana leher dan tulang belakang anda berada dalam kedudukan yang neutral.
.
πŸ”– Letakkan bantal kecil di bawah lutut anda & pastikan bahawa punggung anda kekal dalam kedudukan yang optimum, neutral.




.
.
3️⃣️ Posisi Meniarap
.
πŸ”– Posisi ini merupakan postur yang tidak sesuai semasa tidur kerana ia menjadikan tulang belakang anda tidak dalam keadaan neutral. Apabila sendi dan otot anda tegang, ia akan menyebabkan kesakitan atau kebas pada punggung, pinggul, & kaki anda.
.
πŸ”– Tambahan pula, akan ada masalah pada leher anda kerana terlalu lama berpaling ke tepi dalam jangka masa yang lama. Seboleh-bolehnya elakkan posisi tidur meniarap.
.
πŸ”– Namun, jika tiada cara lain, cuba kurangkan ‘tension’ pada tulang belakang anda dengan meletakkan bantal di bawah pelvis & abdomen. Ini akan menjad penyokong kepada bahagian pinggul & mengurangkan lengkung yang berlebihan pada tulang belakang.
.
πŸ”– Jika anda mendapati leher dan belakang anda tegang, cuba tidur tanpa bantal.









.
.
#posturbadan #posturtiduryangbetul #posturbadanbongkok#postureawareness #kempenkesedaranpostur #posturbergerak#posturduduk #posturbadanyangbetul #textneck #scoliosis #kyphosis#lordosis #flatfoot #posturmengangkatbarang #posturemeaning#posturebrace #posturesupport #neckpain #backpain #sakitbelakang#sakitleher #sakitsendi 
#fisioterapi #fisioterapikelantan #flexphysiotherapy
#flexfisioterapi #homephysiotherapy #physiotherapy#kelantanphysiotherapy
#urutkelantan #physiotherapymalaysia #clinic #familystroke#strokesymptoms #strokedefinition #tandatandastroke #minorstroke #urutmoden #FisioZahid #homephysiotherapy
#flex #rawatanstrokedanurat #photooftheday #potd

No comments:

Post a Comment

More Post