[Akibat Saraf Tersempit Di Tulang Belakang, Pampers Jadi Peneman Setia]


Sciatica adalah sakit yang menjejaskan belakang, pinggul dan bahagian kaki berpunca daripada saraf tersempit pada bahagian belakang dan juga berpunca dari pengherniaan cakera spina. Biasanya, sciatica hanya menjejaskan satu bahagian badan sahaja.

Kesakitan sciatica ini biasanya dirasakan seperti rasa kebas kaki, pedih macam kena pisau yang berterusan dan rasa kepanasan di kawasan yang sakit. Biasanya, sakit ini akan bermula di bahagian pinggul dan kelama-lamanya akan turun ke kaki.

Dan jika dibiarkan sakit ini boleh menyebabkan otot kaki menjadi kecut dan mengecil serta tidak mampu berjalan lagi kerana kaki menjadi kecil sebelah. Terdapat beberapa komplikasi akan terjadi jika anda menghidap penyakit ini.



SEBAB-SEBAB SCIATICA :

Ketumbuhan tulang baru (overgrowth tulang) atau syarat-syarat cakera slip anda hingga mewujudkan keadaan cakera herniated dan saraf sciatic berterusan mencubit oleh diselamatkan tulang atau tulang rawan.

Dalam sesetengah keadaan yang luar biasa, pertumbuhan tumor mungkin akan menyebabkan tekanan pada saraf. Neuropati kencing manis juga boleh merosakkan saraf sciatic.


KOMPLIKASI SCIATICA :

Kebanyakan orang menyembuhkan sciatica tanpa masalah, tetapi dalam sesetengah pesakit, keadaan ini menyebabkan komplikasi teruk:


1-      Kehilangan deria rasa di kaki

Pesakit akan mengalami kesakitan yang amat sakit atau rasa terbakar tetapi kaki masih boleh melakukan pergerakan.




2-      Lemah kaki dan kebas

Apabila rasa sakit sehingga terasa di belakang dan kaki, kaki akan mula kebas. Maka, otot kaki akan mula mengecil dan akan hilang keseimbangan badan untuk berdiri.




3-      Kemerosotan fungsi pundi kencing dan usus.

Kehilangan kawalan pundi kencing dan usus. Ini tanda yang paling serius, yang dipanggil sindrom cauda equina. Jika pesakit menghidap seperti ini perlulah segera berjumpa dengan doktor.



No comments:

Post a Comment

More Post