Slip Disc: Bagaimanakah Ia Terjadi?

 Selalu rasa sakit belakang? Pernah tak anda merasakan bunyi 'pop' di bahagian tulang belakang? Anda mungkin mengalami masalah slip disc!

Slip disc ni boleh berlaku secara tiba-tiba tau! Bagi sesiapa yang tertanya-tanya apakah puncanya, anda berada di artikel yang betul.

Jom selongkar 5 punca terjadinya slip disc!

1. Postur Memandu Salah Satu Punca Slip Disc

Postur Memandu Punca Slip Disc

Pemanduan yang berpanjangan boleh menyebabkan peningkatan tekanan pada tulang belakang, terutamanya kawasan lumbar. Ergonomik yang lemah semasa memandu, seperti tempat duduk, boleh menyumbang kepada peningkatan risiko slip disc. Mengekalkan postur yang janggal semasa memandu, seperti membongkok ke stereng, juga boleh memberi tekanan tambahan pada cakera tulang belakang dari semasa ke semasa, yang berpotensi membawa kepada degenerasi cakera dan herniasi.

2. Jatuh/Kecederaan Trauma

Slip Disc Berpunca Dari Jatuh

Terjatuh secara tiba-tiba atau kecederaan traumatik boleh mengakibatkan slip disc. Apabila tulang belakang mengalami kesan yang ketara, daya boleh menyebabkan cakera membonjol atau pecah. Mampatan dan tekanan secara tiba-tiba pada cakera boleh menyebabkan anjakannya, mengakibatkan cakera hernia.

3. Pemakaian Kasut

Walaupun kasut itu sendiri bukan penyebab slip disc, memakai kasut yang tidak betul boleh menjejaskan postur dan gaya berjalan anda. Kasut yang tidak mempunyai sokongan lengkungan, kusyen atau kestabilan yang betul boleh mengubah penjajaran kaki anda, yang seterusnya menjejaskan penjajaran seluruh badan anda, termasuk tulang belakang anda.

4. Cara Angkat Objek Berat

Slip Disc Terjadi Bila Salah Teknik Angkat Objek Berat

Mengangkat objek berat, terutamanya dengan teknik yang tidak betul, boleh memberi tekanan yang ketara pada tulang belakang dan cakeranya. Jika anda mengangkat objek menggunakan belakang anda dan bukannya kaki anda, ia boleh menyebabkan tekanan yang berlebihan pada cakera. Tekanan ini boleh menyebabkan cakera membonjol atau hernia, mengakibatkan cakera tergelincir.

5. Faktor Gaya Hidup

Kekurangan senaman boleh melemahkan otot belakang. Otot yang lemah memberikan kurang kestabilan dan perlindungan kepada struktur tulang belakang, menjadikannya lebih terdedah kepada kecederaan dan degenerasi. Selain itu, merokok boleh mengurangkan aliran darah ke cakera tulang belakang, menghalang keupayaan mereka untuk menerima nutrien penting dan oksigen.

=================================================================================

Flex Physiotherapy merupakan pusat rawatan fisioterapi dan rehabilitasi yang pertama di negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang yang menawarkan rawatan manual terapi dan elektroterapi oleh pakar fisioterapi berkelulusan dari universiti terkemuka Malaysia.

Pakar fisioterapi kami akan menilai dahulu tahap keseriusan sakit anda dan akan merangka rawatan yang terbaik untuk anda!

Selain daripada slip disc, Flex Physiotherapy juga boleh bantu anda dalam merawat masalah;

  • Strok
  • Sakit Kaki/Tumit Kaki
  • Sakit Bahu & Tangan
  • Kecederaan Sukan
  • Rawatan Kanak-kanak

No comments:

Post a Comment

More Post