Sakit Lutut: Atasinya Dengan Petua Ini!

 Pernah tak dengar lutut anda berbunyi tiap kali anda berjalan? Takleh nak bengkokkan kaki, sampai nak naik turun tangga pun susah. Itu tandanya anda mengalami sakit lutut!

Mari kita terokai perkara yang boleh dilakukan untuk hilangkan sakit lutut!

1. Senaman Kardio

Senaman Kardio Elak Sakit Lutut

Senaman berimpak rendah bermanfaat untuk individu yang mengalami sakit lutut kerana ia meminimumkan tekanan pada sendi lutut sambil tetap memberikan manfaat kardiovaskular. Berenang adalah pilihan yang sangat baik kerana ia menyediakan senaman seluruh badan tanpa meletakkan tekanan pada lutut. Berbasikal juga merupakan alternatif senaman berimpak rendah. Latihan ini menguatkan otot di sekeliling lutut, meningkatkan kestabilan dan mengurangkan kesakitan.

Untuk warga emas yang sakit lutut, ada senaman khas tau! Baca ni >>> https://flexphysiotherapy.my/senaman-sakit-lutut-khas-untuk-warga-emas/

2. Balut Lutut

Pelindung lutut atau pendakap memberikan sokongan luaran kepada sendi lutut. Ia membantu menstabilkan lutut dan mengurangkan ketegangan pada struktur sekeliling, seperti ligamen dan tendon. Pelindung lutut amat berguna untuk individu yang mempunyai keadaan seperti osteoarthritis atau ketidakstabilan ligamen ringan. Pastikan anda memilih jenis dan saiz pelindung lutut atau pendakap yang sesuai untuk keperluan khusus anda.

3. Tuam Ais Kurangkan Sakit Lutut

Tuam Ais Kurangkan Sakit Lutut

Pek ais membantu mengurangkan sakit lutut dan mengurangkan keradangan. Suhu sejuk boleh mengurangkan bengkak dan kebas kawasan tersebut, memberikan kelegaan sementara. Untuk menggunakan pek ais, bungkusnya dengan tuala atau kain nipis untuk mengelakkan sentuhan langsung dengan kulit, kerana ini boleh menyebabkan radang dingin. Sapukan pek ais ke lutut yang terjejas selama 15-20 minit pada satu masa, beberapa kali sehari, terutamanya selepas aktiviti fizikal atau apabila anda mengalami peningkatan kesakitan atau bengkak.

4. Jaga Berat Badan

Berat badan yang berlebihan memberi tekanan tambahan pada lutut, meningkatkan risiko keadaan degeneratif seperti osteoarthritis. Dengan mengekalkan berat badan yang sihat, anda boleh mengurangkan beban pada sendi lutut anda dan mengurangkan kesakitan. Diet seimbang yang terdiri daripada makanan berkhasiat dan aktiviti fizikal yang kerap boleh membantu anda mencapai berat badan yang sihat.

5. Alat Bantuan Untuk Sakit Lutut

Alat Bantuan Untuk Sakit Lutut

Item sokongan seperti cushioned insoles boleh memberikan penyerapan kejutan yang lebih baik. Item ini membantu mengagihkan tekanan dengan lebih sekata pada sendi lutut dan melegakan ketegangan. Cushioned insoles menyediakan pelapik tambahan dan penyerapan hentakan, serta mengurangkan kesan pada lutut anda.

=================================================================================

Flex Physiotherapy merupakan pusat rawatan fisioterapi dan rehabilitasi yang pertama di negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang yang menawarkan rawatan manual terapi dan elektroterapi oleh pakar fisioterapi berkelulusan dari universiti terkemuka Malaysia.

Pusat fisioterapi kami akan menilai dahulu tahap keseriusan sakit anda dan akan merangka rawatan yang terbaik untuk anda!

Selain daripada sakit lutut, Flex Physiotherapy juga boleh bantu anda dalam merawat masalah;

  • Stroke
  • Slip Disc/Sakit Belakang
  • Sakit Kaki/Tumit Kaki
  • Sakit Bahu & Tangan
  • Kecederaan Sukan
  • Rawatan Kanak-kanak

No comments:

Post a Comment

More Post