Carpal Tunnel Syndrome Menyukarkan Kehidupan!

 "Ketuk ketah ketuk ketah..." tekun betul menaip guna keyboard tu. Banyak kerja kena siapkan sampai rasa kebas kat bahagian pergelangan tangan! Haa ni orang panggil dah kena Carpal Tunnel Syndrome laa ni...

Bila kena sindrom ni fuhh rasa sakit dan kesemutan mencucuk-cucuk. Tetiba pergelangan tangan rasa lemah.

Ini merupakan antara sebab berlakunya sindrom Carpal Tunnel!

1. Pergerakan Tangan Berulang

Pergerakan Tangan Berulang Punca Sindrom Carpal Tunnel

Melibatkan diri dalam aktiviti yang memerlukan pergerakan tangan dan pergelangan tangan yang kerap dan berulang boleh menyebabkan bengkak atau keradangan tendon, yang boleh memampatkan saraf median. Kerja yang melibatkan pergerakan tangan berulang selalunya untuk pekerja pejabat seperti kerani.

2. Kedudukan Pergelangan Tangan

Mengekalkan kedudukan pergelangan tangan yang janggal untuk tempoh yang lama boleh meningkatkan tekanan dalam Carpal Tunnel. Contohnya, menggunakan papan kekunci komputer atau tetikus selama berjam-jam pada satu masa atau memegang alatan dengan cara tertentu semasa kerja manual.

3. Kehamilan

Carpal Tunnel Syndrome Terjadi Semasa Kehamilan

Semasa kehamilan, perubahan hormon boleh menyebabkan pengekalan cecair di seluruh badan, termasuk di pergelangan tangan. Cecair yang meningkat boleh memberi tekanan pada saraf median dan membawa kepada gejala sindrom Carpal Tunnel. Selalunya, gejala ini hilang selepas fasa kehamilan.

4. Kecederaan

Sindrom Carpal Tunnel Muncul Disebabkan Kecederaan

Trauma atau kecederaan pada pergelangan tangan, seperti patah tulang, terkehel atau terseliuh, boleh menyebabkan bengkak dan keradangan. Bengkak dalam Carpal Tunnel boleh memampatkan saraf median, yang membawa kepada gejala sindrom ini.

5. Keadaan Perubatan

Beberapa keadaan kesihatan yang mendasari boleh meningkatkan risiko sindrom Carpal Tunnel. Contohnya:

  • Diabetes boleh merosakkan saraf dan menjejaskan fungsinya, menjadikannya lebih mudah terdedah kepada mampatan.
  • Rheumatoid arthritis dan gangguan autoimun lain boleh menyebabkan keradangan yang menjejaskan kawasan pergelangan tangan.
  • Gangguan tiroid boleh mengakibatkan pengekalan cecair, yang boleh menambah tekanan pada Carpal Tunnel.

=================================================================================

Flex Physiotherapy merupakan pusat rawatan fisioterapi dan rehabilitasi yang pertama di negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang yang menawarkan rawatan manual terapi dan elektroterapi oleh pakar fisioterapi berkelulusan dari universiti terkemuka Malaysia.

Pakar fisioterapi kami akan menilai dahulu tahap keseriusan sakit anda dan akan merangka rawatan yang terbaik untuk anda!

Selain daripada sakit pergelangan tangan, Flex Physiotherapy juga boleh bantu anda dalam merawat masalah;

  • Strok
  • Slip Disc/Sakit Belakang
  • Sakit Kaki/Tumit Kaki
  • Sakit Bahu
  • Kecederaan Sukan
  • Rawatan Kanak-kanak

No comments:

Post a Comment

More Post