Sakit Lutut Ketika Solat Perlu Ditangani Segera!

 Pernah tak anda dengar mak atau ayah anda merungut sakit di bahagian lutut? Atau anda sendiri yang tengah mengalaminya? Sampai mengganggu aktiviti harian! Bagi orang Muslim pula, sakit lutut boleh menyebabkan gangguan ketika ingin menunaikan ibadah.

Hajat nak solat berjemaah dekat masjid sebab pahala dapat berlipat kali ganda. Tapi tu lah terkadang hajat tak kesampaian, takut mengganggu orang lain pula disebabkan oleh sakit lutut yang kita alami...



Di sini kami berikan beberapa petua untuk tangani sakit lutut ketika menunaikan solat di masjid!


1. Pilih Sejadah Yang Selesa

Pilih Sejadah Yang Selesa Untuk Sakit Lutut

Cari sejadah yang tebal dan memberikan kusyen yang mencukupi. Sejadah yang lebih tebal boleh membantu mengurangkan tekanan pada lutut anda semasa sujud. Pertimbangkan untuk melabur dalam sejadah berkualiti tinggi dengan busa memori atau pelapik tambahan untuk keselesaan tambahan.


2. Gunakan Kusyen Lutut

Guna Kusyen Lutut Untuk Kurangkan Sakit Lutut

Sesetengah masjid menyediakan kusyen lutut yang direka khusus untuk solat bagi mengurangkan ketidakselesaan lutut. Jika masjid anda tidak mempunyai ini, pertimbangkan untuk membawa kusyen anda atau menggunakan tuala kecil yang dilipat untuk diletakkan di bawah lutut anda semasa solat.


3. Alat Sokongan Lutut

Alat Sokongan Lutut Untuk Sakit Lutut

Jika masalah lutut anda teruk, pertimbangkan untuk menggunakan alat bantuan seperti tongkat untuk sokongan atau pendakap lutut untuk menstabilkan sendi semasa solat.


4. Sokongan Daripada Komuniti Masjid

Maklumkan kepada pihak pengurusan masjid tentang keadaan lutut anda. Mereka mungkin menawarkan bantuan seperti menyediakan tempat solat yang selesa lebih dekat ke hadapan, di mana anda mempunyai lebih banyak ruang untuk meregangkan kaki anda.


5. Rawatan Fisioterapi Untuk Sakit Lutut

Berunding dengan ahli fisioterapi untuk mengetahui penilaian tahap kesihatan lutut bagi mengelakkan sakit lutut ketika menunaikan solat.


=================================================================================

Flex Physiotherapy merupakan pusat rawatan fisioterapi dan rehabilitasi yang pertama di negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang yang menawarkan rawatan manual terapi dan elektroterapi oleh pakar fisioterapi berkelulusan dari universiti terkemuka Malaysia.

Pakar  fisioterapi kami akan menilai dahulu tahap keseriusan sakit anda dan akan merangka rawatan yang terbaik untuk anda!

Selain daripada sakit lutut, Flex Physiotherapy juga boleh bantu anda dalam merawat masalah;

  • Strok
  • Slip Disc/Sakit Belakang
  • Sakit Kaki/Tumit Kaki
  • Sakit Bahu & Tangan
  • Kecederaan Sukan
  • Rawatan Kanak-kanak

No comments:

Post a Comment

More Post