Sakit Sendi? 7 Faktor Ini Mungkin Puncanya!

 

Sakit sendi merupakan antara sakit “typical” yang menjejaskan sebilangan besar individu di seluruh dunia.

Malah di Malaysia juga statistik masyarakat sakit sendi terutamanya di bahagian lutut adalah sebanyak 9.3%. Sama ada di lutut, pinggul, atau bahu, ketidakselesaan dan batasan yang disebabkan oleh sakit ini boleh memberi kesan yang ketara kepada kehidupan seharian.

Punca-punca Sakit Sendi 

Berikut adalah punca umum sakit sendi berdasarkan faktor yang berbeza!

 

1. Umur

Umur Punca Utama Terjadinya Sakit Sendi 

Faktor ini selalunya berpunca daripada perubahan degeneratif pada sendi. Osteoartritis, jenis arthritis yang paling biasa, berlaku apabila tulang rawan di antara sendi haus dari masa ke masa. Ini boleh menyebabkan kekakuan dan pergerakan juga terhad. Perubahan berkaitan usia juga boleh menjejaskan pengeluaran cecair sinovial, yang melincirkan sendi, mengakibatkan peningkatan geseran dan ketidakselesaan.

Nak elak masalah ini terjadi pada usia tua? Baca ni >>> https://shorturl.at/qtOZ6

2. Kecederaan

Kecederaan 

Masalah sendi juga disebabkan oleh kecederaan akut atau kronik. Kecederaan akut, seperti terseliuh, terkehel atau patah tulang, boleh merosakkan struktur dalam sendi, menyebabkan kesakitan dan keradangan. Kecederaan kronik, seperti kecederaan tekanan berulang atau kecederaan berlebihan, boleh berkembang dari semasa ke semasa daripada aktiviti yang menimbulkan ketegangan berulang pada sendi seperti berlari.

Main sukan pun kena jaga-jaga tau!

3. Genetik

Keturunan Membawa Kepada Sakit Sendi 

Kecenderungan genetik boleh menyumbang kepada sakit ini. Keadaan genetik tertentu seperti arthritis rheumatoid, SLE, dan ankylosing spondylitis boleh menyebabkan keradangan, sakit dan bengkak pada sendi. Keadaan ini mungkin mempunyai komponen keturunan, meningkatkan kemungkinan pada individu di mana sejarah keluarganya mendapat sakit ini juga.

4. Jangkitan Memungkinkan Terjadinya Sakit Sendi

Jangkitan 

Artritis septik berlaku apabila bakteria, virus, atau kulat memasuki sendi, membawa kepada keradangan dan kesakitan. Jangkitan mungkin timbul daripada penyebaran patogen melalui aliran darah atau pencerobohan terus ke dalam sendi. Jangkitan seksual, seperti gonorea atau klamidia, juga boleh menyebabkan sakit sendi kerana boleh mencetuskan arthritis reaktif, keadaan keradangan yang menjejaskan sendi.

5. Obesiti

Obesiti 

Berat badan berlebihan boleh menegangkan sendi, terutamanya sendi menanggung berat seperti lutut dan pinggul. Tekanan tambahan boleh mempercepatkan pecahan rawan sendi, yang membawa kepada keadaan seperti osteoarthritis. Obesiti juga dikaitkan dengan keradangan gred rendah kronik, yang boleh menyumbang kepada sakit "typical" ini.

Dah sampai waktunya untuk mulakan diet ke? Huhu~

6. Kerja Berlebihan

Kerja Berlebihan 

Pekerjaan atau aktiviti yang melibatkan pergerakan berulang, mengangkat berat, atau berdiri berpanjangan boleh menyumbang kepada masalah ini. Ketegangan berterusan pada sendi akibat beban kerja yang berat atau gerakan berulang boleh menyebabkan kecederaan berlebihan dan ketidakselesaan sendi. Pekerjaan tertentu, seperti kerja pembinaan atau buruh manual, mungkin membawa risiko yang lebih tinggi disebabkan oleh tuntutan fizikal yang dikenakan pada badan.

Hati-hati siapa yang banyak buat kerja berat tu!

7. Jantina Yang Lebih Terdedah Kepada Sakit Sendi

Jantina 

Kebanyakan jenis sakit ini selalunya berlaku pada kaum wanita. Arthritis rheumatoid, lupus erythematosus sistemik, atau fibromyalgia, lebih kerap berlaku pada wanita. Faktor hormon, perbezaan dalam struktur sendi dan variasi sistem imun mungkin menyumbang kepada perbezaan jantina ini. Lelaki, sebaliknya, mempunyai kemungkinan lebih tinggi untuk mengalami penyakit seperti gout, yang disebabkan oleh pengumpulan kristal asid urik dalam sendi.

Nasib laa jadi orang perempuan ni kan…

Salah satu ikhtiar yang boleh dilakukan jika anda mengalami sakit sendi yang berterusan adalah rawatan fisioterapi!

==================================================================================


Mahukan pemulihan untuk masalah sakit sendi yang pantas dan berkesan?

Dapatkan konsultasi PERCUMA masalah sakit sendi daripada Certified Physiotherapist kami.

Klik link sekarang, 100% berkesan utk masalah sakit sendi >>>>>  Hubungi Kami Sekarang

1 comment:

  1. Insyaallah diet yang betul dapat meningkatkan kembali prestasi sendi

    ReplyDelete

More Post