Sakit Kepala Berlarutan Boleh Cuba "Rahsia" Ini!

 Aduh deadline dah nak dekat.. Banyak lagi kerja belum siap.. Sakit kepala ah macam ni!

Selalu kalau sakit kepala kita buat apa? Ya makan panadol. Nak bagi lega kejap kepala tu.

Nak tau tak rahsia legakan sakit kepala tanpa makan panadol?

1. Minum Air Secukupnya

Minum Air Secukupnya Bantu Legakan Sakit Kepala

Dehidrasi boleh menyebabkan saluran darah di otak menjadi sempit dan menyekat aliran darah, yang membawa kepada sakit kepala. Adalah sangat penting untuk minum air yang mencukupi sepanjang hari. Minum sekurang-kurangnya 8 gelas air setiap hari, atau lebih jika anda melakukan aktiviti fizikal atau berada dalam persekitaran yang panas.

2. Urutan Lembut

Urutan Lembut Legakan Sakit Kepala

Mengurut kawasan tertentu boleh membantu melegakan otot yang tegang di sekitar kepala. Anda boleh mula dengan menggunakan hujung jari anda untuk memberikan tekanan lembut pada pelipis dalam gerakan membulat. Selain itu, mengurut otot di pangkal tengkorak atau belakang leher boleh membantu melepaskan ketegangan. Sapukan tekanan ringan dan tingkatkan secara beransur-ansur jika ia berasa selesa.

3. Regangan Legakan Sakit Kepala

Legakan Sakit Kepala Dengan Regangan

Senaman regangan boleh mengurangkan ketegangan otot yang mungkin menyumbang kepada sakit kepala anda. Beberapa regangan yang berkesan termasuk mencondongkan kepala anda perlahan-lahan dari sisi ke sisi, menggulung bahu anda dalam gerakan bulat, dan perlahan-lahan membengkokkan leher anda ke hadapan dan ke belakang. Regangan ini boleh membantu melepaskan ketegangan di leher, bahu, dan bahagian atas belakang.

Info lebih lanjut >>> https://flexphysiotherapy.my/terasa-sakit-leher-bila-pusing-kepala-sampai-kadang-kadang-pening-kepala/

4. Pek Ais

Pek Ais Legakan Sakit Kepala

Pek sejuk atau ais yang dibalut dengan kain nipis dapat memberikan kelegaan sementara dari sakit kepala. Letakkan pek sejuk atau ais pada dahi, pelipis atau belakang leher anda dan biarkan selama 15 minit atau mengikut keperluan. Ingatlah untuk membungkus ais atau pek sejuk dalam kain untuk melindungi kulit anda daripada sentuhan secara langsung.

5. Mandi Dengan Air Panas/Suam

Sakit Kepala Hilang Dengan Mandi Air Suam

Mandi dengan air panas atau suam boleh menggalakkan kelonggaran dan melegakan ketegangan otot, yang boleh membantu mengurangkan sakit kepala. Air suam membantu meningkatkan peredaran darah, melegakan otot yang tegang dan mengurangkan tekanan. Benarkan air suam mengalir ke atas kepala, leher dan bahu anda untuk membantu merehatkan kawasan ini. Anda juga boleh cuba menambah minyak pati aromatik seperti lavender atau pudina untuk meningkatkan kesan santai.

=================================================================================

Flex Physiotherapy merupakan pusat rawatan fisioterapi dan rehabilitasi yang pertama di negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang yang menawarkan rawatan manual terapi dan elektroterapi oleh pakar fisioterapi berkelulusan dari universiti terkemuka Malaysia.

Pakar fisioterapi kami akan menilai dahulu tahap keseriusan sakit anda dan akan merangka rawatan yang terbaik untuk anda!

Flex Physiotherapy boleh membantu anda dalam merawat masalah;

  • Slip Disc/Scoliosis/Sakit Belakang
  • Stroke/Angin Ahmar
  • Sakit Kaki/Tumit Kaki
  • Sakit Bahu/Tangan
  • Kecederaan Sukan
  • Rawatan Kanak-kanak

Ingat, petua ini boleh memberikan kelegaan kepada sesetengah individu, tetapi keberkesanannya mungkin berbeza-beza. Macam awak dan saya, rambut sama hitam, hati lain-lain.

Lah purlaks~

No comments:

Post a Comment

More Post