Sakit Tumit Kaki; 6 Tips Untuk Mencegahnya!

 Jalan sikit, sakit tumit. Asal kaki jejak tanah mesti rasa sakit. Plantar fasciitis dan tendonitis merupakan antara keadaan yang boleh menyebabkan sakit pada tumit.

Bila dah sakit, mulalah payah nak berjalan. Nak buat aktiviti harian pun tak mampu.

Di sini kami sediakan beberapa tips untuk elak sakit tumit kaki!

1. Senaman Elak Sakit Tumit

Senaman Kurangkan Sakit Tumit

Senaman tapak kaki dapat membantu melegakan masalah ini. Cuba senaman seperti toe curls, regangan betis dan towel scrunches. Latihan ini boleh meningkatkan fleksibiliti, menguatkan otot dan ligamen di kaki anda, dan memberikan sokongan pada tumit anda.

2. Rendaman Kaki Cegah Sakit Tumit

Sakit Tumit Berkurang Lepas Rendam Kaki Dalam Air

Merendam kaki dalam air suam boleh memberikan kelegaan sementara. Tambah garam Epsom atau minyak pati seperti lavender atau pudina untuk melegakan kesakitan. Berendam selama 15-20 minit boleh membantu melegakan kesakitan dan mengurangkan keradangan.

3. Kasut Yang Bersesuaian

Pemilihan Kasut Sesuai Elak Sakit Tumit

Pilih kasut dengan sokongan lengkungan, kusyen yang baik dan kaunter tumit yang stabil. Cari kasut yang direka khusus untuk jenis kaki anda dan aktiviti yang anda lakukan. Elakkan kasut tumit tinggi dan kasut dengan sokongan yang tidak mencukupi, kerana ia boleh memburukkan lagi sakit tumit.

Nak tahu kenapa kasut tumit tinggi bahaya? Baca ni >>> https://flexphysiotherapy.my/tumit-tinggi-nak-cantik-tapi-menderita/

4. Aktiviti Riadah Bersesuaian

Pilih aktiviti berimpak rendah seperti berenang dan berbasikal. Elakkan senaman berimpak tinggi seperti berlari atau melompat, kerana ia boleh memburukkan lagi sakit tumit. Jika anda gemar berlari atau aktiviti berimpak tinggi yang lain, pertimbangkan untuk beralih kepada aktiviti tersebut secara beransur-ansur apabila sakit anda berkurangan.

5. Steroid

Dalam sesetengah kes, doktor mungkin mengesyorkan suntikan kortikosteroid untuk mengurangkan keradangan dan memberikan kelegaan jangka pendek daripada menjadi lebih teruk. Walau bagaimanapun, ini harus dilakukan di bawah bimbingan profesional penjagaan kesihatan, kerana mungkin berpotensi terdapat kesan sampingan.

6. Rawatan Fisioterapi

Ahli fisioterapi boleh menilai keadaan anda, menyediakan senaman dan rawatan khusus, dan membantu membangunkan pelan yang diperibadikan untuk menguruskan masalah yang dihadapi oleh anda ini. Mereka mungkin menggunakan teknik seperti terapi ultrasound, regangan, atau terapi manual untuk mengurangkan kesakitan dan meningkatkan mobiliti.

=================================================================================

Flex Physiotherapy merupakan pusat rawatan fisioterapi dan rehabilitasi yang pertama di negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang yang menawarkan rawatan manual terapi dan elektroterapi oleh pakar fisioterapi berkelulusan dari universiti terkemuka Malaysia.

Pakar fisioterapi kami akan menilai dahulu tahap keseriusan sakit anda dan akan merangka rawatan yang terbaik untuk anda!

Selain daripada sakit tumit, Flex Physiotherapy juga boleh bantu anda dalam merawat masalah;

  • Stroke
  • Scoliosis/Slip Disc
  • Sakit Bahu & Tangan
  • Kecederaan Sukan
  • Rawatan Kanak-kanak

No comments:

Post a Comment

More Post