Sakit Bahu; Tiga Tahap Yang Perlu Anda Tahu!

 Pernah tak anda rasa sakit bahu? Sakit tu kadang sakit biasa je. Kadang ada sakit sangat sampai berair mata menahan sakit tu. Cuba sapu minyak panas, sakit hilang kejap. Eh tetiba datang balik sakit tu. SELAMATKAN BAHUKU!

Terdapat tiga tahap sakit bahu yang perlu anda tahu!

1. Sakit Bahu Pre-Freezing

Peringkat Pertama Sakit Bahu

Semasa peringkat ini, anda mungkin mula menyedari ketidakselesaan ringan di bahagian bahu. Kesakitan biasanya di sekitar sendi bahu dan boleh menjadi lebih teruk oleh pergerakan atau aktiviti tertentu. Walau bagaimanapun, julat pergerakan bahu masih agak normal, dan individu boleh melakukan kebanyakan tugas harian tanpa kesukaran yang ketara. Kesakitan mungkin sekejap-sekejap dan tidak hadir sepanjang masa.

2. Freezing

Peringkat Kedua Sakit Bahu

Pada peringkat ini, sakitnya menjadi lebih ketara dan berterusan. Ia mungkin bertambah teruk pada waktu malam dan mengganggu tidur anda. Kekakuan pada sendi bahu meningkat dan anda mungkin mengalami kesukaran dengan pergerakan seperti mencapai atas kepala, mengangkat objek, atau memutar lengan. Julat pergerakan bahu mula berkurangan, dan ia menjadi semakin mencabar untuk melakukan aktiviti yang melibatkan pergerakan bahu. Kesakitan boleh dirasai semasa berehat dan semasa pergerakan.

3. Thawing

Peringkat Ketiga Sakit Bahu

Pada peringkat ini, keamatan sakit bahu mula berkurangan. Pelbagai gerakan beransur-ansur bertambah baik, dan sendi bahu mula "mencair" atau longgar. Walaupun kesakitan berkurangan, beberapa ketidakselesaan atau kekakuan mungkin masih ada, terutamanya pada julat pergerakan yang melampau. Kelajuan pemulihan berbeza dalam kalangan individu, dan ia boleh mengambil masa beberapa bulan untuk mendapatkan semula mobiliti bahu penuh.

Ada senaman yang sesuai untuk sakit bahu anda! Tengok ni >>> https://shorturl.at/bilIJ

=================================================================================

Flex Physiotherapy merupakan pusat rawatan fisioterapi dan rehabilitasi yang pertama di negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang yang menawarkan rawatan manual terapi dan elektroterapi oleh pakar fisioterapi berkelulusan dari universiti terkemuka Malaysia.

Pakar fisioterapi kami akan menilai dahulu tahap keseriusan sakit anda dan akan merangka rawatan yang terbaik untuk anda!

Selain daripada sakit bahu, Flex Physiotherapy juga boleh bantu anda dalam merawat masalah;

  • Stroke
  • Slip Disc/Scoliosis/Sakit Belakang
  • Sakit Kaki/Tumit Kaki
  • Kecederaan Sukan
  • Rawatan Kanak-kanak

Penting untuk kita ambil tahu bahawa tak semua sakit boleh disembuhkan hanya dengan menyapu minyak panas sahaja. Sakit yang berterusan memerlukan rawatan daripada pakar seperti ahli fisioterapi yang terlatih dan berpengalaman supaya sakit bahu anda berkurangan dan anda boleh kembali melakukan aktiviti harian seperti sedia kala.

No comments:

Post a Comment

More Post