Jom Kenali 'Carpal Tunnel Syndrome'



Pernahkah anda terbangun malam atau awal pagi sekitar jam 2 atau 3 pagi akibat rasa tidak selesa atau kebas pada bahagian tangan?
.
Anda akan menggoyang-goyangkan tangan sehingga rasa kebas ini berkurangan?
.
Atau anda merasa kebas di bahagian tangan iaitu pada ibu jari, jari telunjuk dan sebahagian daripada jari manis?
.
Kalau jawapan anda ialah “ya”, anda mungkin mempunyai masalah Carpal Tunnel Syndrome.
.
.
Apa itu Carpal Tunnel Syndrome (CTS)?
🍀Carpal Tunnel Syndrome (CTS) merupakan kesakitan Saraf Median akibat tekanan yang berpanjangan.
🍀Himpitan saraf Median pada pergelangan tangan berlaku dalam tempoh yang berbeza-beza (minggu, bulan dan tahun) turut diistilah sebagai Cumulative Trauma Disorders.
🍀Dalam kes-kes yang kronik, otot pada pangkal ibu jari akan mengecut (thenar muscle atrophy’) dan kekuatan ibu jari juga akan merosot (abductor muscle weakness).
🍀Ini menyebabkan pesakit mungkin mengalami masalah untuk menggunakan tangan di mana semasa memegang objek seperti sudu, garpu, senduk, telefon, surat khabar, memegang stereng ketika memandu dan sebagainya.
🍀Ia dua kali ganda lebih kerap berlaku kepada wanita berbanding lelaki dan dalam 80 peratus kes, pesakit berusia lebih daripada 40 tahun.
.




Bagaimana Carpal Tunnel Syndrome berlaku?
💫Majoritinya disebabkan oleh pergerakan sama yang berpanjangan dan berterusan, postur tidak sihat, tekanan berlebihan (menekan pada permukaan keras) dan gegaran
💫Tendon pada kawasan terlibat akan menjadi bengkak dan menekan pada saraf Median
💫Akibatnya, kesakitan dan kekebasan akan berlaku pada pergelangan yang terlibat
.
Apakah gejala Carpal Tunnel Syndrome?
✔️Sakit di pergelangan tangan, meningkat pada waktu malam dan mengganggu tidur. Kadang kala sakit dirasai pada waktu pagi.
✔️Sakit semasa melakukan aktiviti seperti menulis, menaip dan mengemas rumah
✔️Kebas di kawasan ibu jari, jari telunjuk dan jari manis
✔️Implikasi pergerakan tangan
.


Faktor terbahagi kepada:
1️⃣️Faktor individu
⛱️Senaman yang dilakukan berterusan (Carter J, Banister E., 1994) dan regangan yang berkala dapat mengelak Carpal Tunnel Syndrome (The Official Guidelines, 2005).
⛱️Merokok (Korhonen T.,et. al.,2003).

2️⃣️Faktor organisasi
🐾Tugasan harian. Kepelbagaian tugasan (Bergqvist U., 1995) dan kekerapan menukar tugasan komputer dengan bukan komputer amat digalakkan (Occupational Safety and Health Administration).
🐾Rehat berkala. Rehat secara berkala dapat mengurangkan risiko Carpal Tunnel Syndrome (Ortiz-Hernandez L, 2003). Tidak berehat akan mengakibatkan pelbagai penyakit Muskuloskeletal (Galinsky TL. et. al., 2000).
🐾Peluang untuk besenam. Lebih banyak masa diperuntukkan untuk bersenam (Ortiz-Hernandez L, 2003) dan melakukan regangan yang kerap sangat efektif untuk mengurangkan ketegangan dan kesakitan otot (Saltzman, 1998).

3️⃣️Faktor ergonomik
🎀Tempat kerja. Tempat bertugas yang ergonomik amat digalakkan (Sauter SL, Schleifer LM, Knutson SJ., 1991) dan Program Regangan Ringan di tempat kerja yang ergonomic akan dapat meningkatkan produktiviti (Saltzman, 1998).
.

Tanpa rawatan pemulihan yang baik, kesan-kesannya boleh menjadi semakin teruk dari semasa ke semasa. Akhirnya, mengganggu kualiti kehidupan anda.
.
.
.


📞 Biar kami bantu selesaikan masalah yang anda hadapi. Atau jika ada rakan2 atau ahli keluarga yang menghadapi masalah ini, share post ini supaya fisioterapi kami dapat bantu mereka. 
.
Hubungi/Wasap segera untuk menempah slot rawatan dengan terapis kami. Slot yang disediakan adalah terhad demi menjaga kualiti perkhidmatan.
📱www.wasap.my/60138606008
📱www.wasap.my/60138606008
📱www.wasap.my/60138606008
.
.
#fisioterapi #fisioterapikelantan
#flexfisioterapi #homephysiotherapy
#physiotherapy #kelantanphysiotherapy
#urutkelantan #physiotherapymalaysia #clinic
#backpain #stroke #bonefracture #physicalinjury #strokedefinition#familystroke #strokesymptom
.
Dan bila aku sakit, Dialah (Allah) yang menyembuhkan aku
As-syu'ara:80

No comments:

Post a Comment

More Post