#TAHUKAH_ANDA [Fasa-Fasa Di Bulan Ramadhan]

Gambar 1: 4 rawatan vertigo
Vertigo dirasai apabila dunia seakan berputar atau bergerak walaupun anda tidak bergerak. Pening yang berkaitan dengan vertigo menyebabkan mual, masalah keseimbangan, masalah pemahaman, dan komplikasi lain.
Vertigo boleh didiagnosis sebagai benign paroxysmal positional vertigo (BPPV) atau mungkin merupakan gejala gangguan yang asal. Untuk berhenti mendapatkan vertigo, punca yang menyebabkan pening perlu diketahui dan menerima rawatan yang sesuai.
Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai rawatan atau cara untuk berhenti mendapat vertigo.
Ingin lihat rawatan berjaya pulih kami merawat pesakit? KLIK DISINI
Gambar 2: Sandarkan kepala semasa tidur

1. Tidur Dengan Kepala Berlapik Atau Bersandar

Jenis vertigo yang paling biasa, BPPV, berlaku apabila kristal kalsium karbonat kecil di satu bahagian telinga dalam anda melayang ke bahagian lain telinga dalam, mengganggu keseimbangan dan mencetuskan sensasi vertigo berputar yang tidak selesa.
Kristal boleh terkeluar pada waktu malam ketika anda menggerakkan kepala dengan cara tertentu, dan tidur dengan kepala sedikit tinggi untuk mencegah hal ini terjadi. Sandarkan kepala anda dengan bantal tambahan semasa anda tidur.
Gambar 3: Jangan rendahkan kepala di bawah paras bahu

2. Jangan Rendahkan Posisi Kepala Anda Di Bawah Paras Bahu

Sekiranya anda mempunyai BPPV, gerakan seperti ini dapat mengeluarkan kristal di telinga dalaman anda dan membawa kepada vertigo. Ia akan menjadi lebih peka terhadap pergerakan badan dan mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan badan dari membongkok.
Sekiranya anda perlu mengambil sesuatu, bengkokkan lutut untuk menurunkan diri daripada membongkok di pinggang.
Gambar 4: Jangan memangjangkan leher anda

3. Jangan Memanjangkan Leher Anda

Pergerakan yang anda gunakan semasa memanjangkan leher anda, seperti ketika anda mencari sesuatu, boleh menyebabkan kristal terkeluar juga. Cuba Jangan Meregangkan Leher Ke Atas
Apabila anda meregangkan leher, gerakkan kepala perlahan, jangan biarkan kepala anda bergoyang.
Gambar 5: Makan lebih banyak halia

4. Makan lebih banyak halia

Halia boleh merawat banyak penyakit, termasuk beberapa kejadian vertigo. Ambil makanan tambahan kapsul halia setiap hari. Halia adalah rawatan biasa yang berjaya bagi banyak pesakit vertigo.
Konsultasi PERCUMA untuk anda, hubungi kami segera !! Kelantan (KLIK DISINI) dan Terengganu (KLIK DI SINI

No comments:

Post a Comment

More Post