[5 Cara Untuk Kurangkan Sakit Belakang]




Sakit belakang bermaksud apabila seseorang berasa sakit atau tidak selesa pada bahagian belakang badan bermula daripada bahu hingga bahagian pinggang. Terdapat pelbagai punca yang menyebabkan terjadinya sakit belakang.  Antaranya ialah mengangkat barang yang berat, salah postur badan ketika melakukan kerja dan sebagainya.


Apabila sakit, sudah pastinya pekerjaan dan aktiviti harian akan terganggu, jadi kita akan mencari pelbagai cara untuk mengurangkan sakit tersebut.


Ini adalah antara cara yang boleh membantu mengurangkan sakit belakang yang anda hadapi sekarang.

1) Rehat.

Berehat daripada aktiviti fizikal buat beberapa hari supaya sakit makin berkurang.




2) Kurangkan membongkok.

Membongkok adalah posisi tubuh yang buruk bagi badan anda. Dengan melakukan ini maka sakit belakang yang anda rasakan akan bertambah teruk, terutama jika duduk untuk masa yang lama. Bila anda sedang berada di depan komputer, cuba duduk dengan tegak diatas kerusi. Letakkan bantal lembut dibelakang badan untuk memberi sokongan pada tulang belakang dan punggung.




3) Letakkan pek sejuk atau panas di kawasan yang sakit.

Jika bengkak dan kepanasan pada peringkat awal, tuam dengan ais / air sejuk hingga surut. Ianya membantu mengurangkan rasa sakit dan keradangan akibat kecederaan. Cuba lakukan ini beberapa kali sehari selama 20 minit.

Selepas 2-3 hari kurang panas, boleh gunakan tuam panas (air suam atau warm pack) pada bahagian yang masih bengkak. Ianya membantu mengendurkan otot anda dan meningkatkan darah yang mengalir ke kawasan yang sakit.





4) Pakai back support.

Pemakaian back support membantu menyokong  tulang belakang anda dan mengurangkan  kesakitan ketika bergerak.



5) Senaman.


Bersenam untuk menguatkan otot belakang yang menyokong tulang belakang. Senaman yang betul boleh menghilangkan sakit belakang bagi penghidapnya.




Ingin tahu lebih lanjut berkenaan rawatan kami? KLIK DISINI

No comments:

Post a Comment

More Post