3 Tips Mudah Untuk Elakkan Sakit Belakang Ketika Berkebun



3 Tips Mudah Untuk Elakkan Sakit Belakang Ketika Berkebun



Tip #1 Pemanasan Badan




Berkebun merupakan salah satu senaman yang boleh dilakukan di sekitar rumah. Melakukan pemanasan badan adalah lebih baik sebelum melakukan apa-apa aktiviti. Cuba anda berjalan kaki selama lima minit dan melakukan senaman regangan.

Antara senaman regangan mudah yang boleh dilakukan adalah senaman belakang, di mana anda baring kemudian tarik kedua lutut ke dada.


Tujuan melakukan pemanasan badan ini salah satunya adalah untuk melancarkan pengaliran darah ke seluruh badan. Bukan itu sahaja, ia juga membantu otak untuk menghantar maklumat supaya bersedia dengan aktiviti yang akan dilakukan.

Sebagai contoh, berjalan pantas mengelilingi rumput, berjoging di halaman rumah, serta senaman regangan yang lain.

Tip #2  Postur Mengangkat & Menunduk Yang Betul



Postur badan dan teknik mengangkat yang salah merupakan 2 isu kebiasaan yang dialami oleh semua orang. Tabiat pergerakan yang salah ini akan menyebabkan kecederaan pada sendi dan otot di sekitar tulang belakang.

Oleh itu, teknik dan postur badan yang betul akan mengurangkan risiko sakit belakang.


Ingin lihat testimoni-testimoni kejayaan kami merawat pesakit? KLIK DISINI
Bagaimana untuk Membongkok & Memindah Barang Yang Lebih Baik Semasa Berkebun
• Bengkok Dari Pinggul Anda, Bukan Belakang Anda - Belajar untuk membengkokkan menggunakan sendi pinggul anda dan bukannya belakang badan untuk menyelamatkan badan terasa sakit.
• Angkat dengan Kaki Anda - Membengkokkan kedua-dua lutut (posisi mencangkung) adalah keadaan yang paling bagus kerana beban akan tertumpu pada sendi paha, lutut dan kaki.

Tip #3 Rehat



Elakkan berkebun lebih daripada 20-30 minit dalam satu masa. Anda dinasihatkan untuk melakukan senaman regangan mudah setiap 5 minit.

Selain itu, pastikan badan kekal hidrasi dengan minum air mineral yang mencuukupi untu mengelakkan berlakunya kekejangan otot.

Ingin tahu lebih lanjut berkenaan rawatan kami? KLIK DISINI

No comments:

Post a Comment

More Post