Tanganku Jadi Longlai Dan Hilang Deria Rasa


Tanganku Jadi Longlai Dan Hilang Deria Rasa


PENGENALAN






Brachial plexus adalah jaringan saraf yang berfungsi untuk menghantar signal ke bahu, lengan, dan tangan. Regangan, tekanan, atau kecederaan yang melibatkan saraf ini akan menyebabkan lemah, hilang deria rasa ataupun hilang keupyaan untuk bergerak pada bahu, lengan atau tangan.

PUNCA






Kebanyakan kecederaan brachial plexus ini adalah apabila lengan ditarik dengan kuat. Antara aktiviti yang menyebabkan kecederaan termasuklah jatuh, semasa bersukan, seperti bola sepak ataupun akibat kemalangan. Keadaan kesihatan tertentu, seperti keradangan atau tumor juga boleh menjejaskan tisu saraf ini.






Ingin lihat testimoni-testimoni kejayaan kami merawat pesakit? KLIK DISINI


SIMPTOM


Simptom kecederaan brachial plexus berbeza-beza bergantung kepada tahap dan lokasi kecederaan serta sama ada pesakit mengalami kecederaan lain.

Simptom yang paling kerap berlaku ialah kecederaan brachial plexus termasuk:






• Kebas
• Kelemahan atau kehilangan pergerakan pada otot-otot tangan, lengan, atau bahu.
• Kehilangan sensasi rangsangan, seperti bahu atau tangan.
• Sakit

Kecederaan brachial plexus yang berlaku pada tahap saraf tunjang akan menyebabkan sakit yang lebih kuat berbanding daripada kecederaan yang lebih jauh dari saraf tunjang.

PEMULIHAN DAN REHABILITASI


Oleh sebab regenerasi saraf berlaku dengan perlahan iaitu pada kadar kira-kira 1mm/hari, jadi, pemulihannya mengambil masa dan pesakit mungkin tidak akan Nampak hasilnya dalam masa beberapa bulan.

Fisioterapi akan menfokuskan pemulihan pada bahu, lengan dan tangan dengan memberikan senaman khusus untuk mencegah daripada berlakunya pengerasan sendi ataupun pengecutan otot. Fisioterapis juga akan mengesyorkan kepada pesakit memakai alat penyokong pada bahu dan lengan untuk mengelakkan dislokasi sendi bahu.








Ingin tahu lebih lanjut berkenaan rawatan kami? KLIK DISINI



No comments:

Post a Comment

More Post