Rawat Pada Punca Sakit Bukan Bergantung Pada Ubat Tahan Sakit.

Rawat Pada Punca Sakit Bukan Bergantung Pada Ubat Tahan Sakit.



Mak Ayah Selalu Minta Bawa Ke Hospital Untuk Melakukan Suntikan.

Tetapi...




Adakah Mereka Tahu Bahawa Suntikan Pada Sendi Akan Membawa Kepada Kesan Sampingan Yang Lain?


Pengenalan



Steroid merupakan hormon semulajadi yang dihasilkan oleh tubuh badan manusia. Ia bertindak untuk mengawal fungsi badan.
Steroid dikategorikan sebagai dadah/racun terkawal di mana pengambilannya adalah atas nasihat doktor.

Jenis-jenis Steroid

Steroid terbahagi kepada dua jenis iaitu steroid anabolik dan kortikosteroid. Steroid anabolik merupakan steroid buatan yang bertindak seperti hormon lelaki.
Kortikosteroid pula terbahagi kepada beberapa jenis seperti prednisolone, dexamethasone, betamethasone dan lain-lain.


Steroid anabolik kebiasaannya dalam bentuk cecair untuk disuntik manakala kortikosteroid terdiri daripada persediaan yang lebih pelbagai seperti dalam bentuk berikut;
·         Kapsul/tablet
·         Krim
·         Ubat sedut (“Inhaler”)
·         Titis mata


Persediaan yang pelbagai ini bertujuan untuk merawat penyakit-penyakit yang berlainan. Sebagai contoh, pesakit ekzema akan menerima steroid dalam bentuk krim untuk di sapu ke bahagian bermasalah. Pesakit asma akan menggunakan ubat sedut untuk melegakan radang pada paru-paru. Steroid dalam bentuk kapsul/tablet akan dipreskrip kepada pesakit gout/athritis.


Kesan Sampingan

Dalam jangka masa pendek, konsumer steroid akan mengalami pertambahahan berat badan yang mendadak. Bahagian muka akan menjadi sembab atau lebih dikenali dengan istilah “moon face”.
Selain itu, konsumer lelaki akan mengalami kehilangan rambut yang mengakibatkan botak pada bahagian tertentu kepala. Keadaan ini hanya sementara, rambut akan tumbuh semula selepas pengambilan steroid dihentikan.



Masalah jerawat juga akan membelenggui konsumer steroid. Kulit akan menjadi nipis dan menyebabkan ia mudah luka.



Ingin lihat testimoni-testimoni kejayaan kami merawat pesakit? KLIK DISINI

Sama seperti ubat-ubat lain, konsumer akan merasa pening dan mual selepas mengambil steroid. Mereka yang pernah mengalami gastrik, perokok atau pengguna alkohol berpotensi besar untuk mendapat ulser di organ pencernaan seperti perut dan usus.




Selain mampu merosakkan buah pinggang, konsumer steroid juga terdedah kepada risiko penyakit kencing manis dan darah tinggi.
Pengambilan jangka masa panjang, akan mengakibatkan tulang rapuh. Keadaan ini menyebabkan tulang seseorang itu tidak kuat dan mudah patah walaupun terkena hentakan yang perlahan.





Doktor kadang-kadang menyuntik kortikosteroid terus ke sendi lutut untuk melegakan kesakitan dan keradangan dengan cepat. Kesakitan mungkin akan hilang dalam beberapa hari hingga lebih dari enam bulan. Walaupun suntikan membawa kelegaan yang disasarkan kepada sendi dan kekurangan tetapi  banyak kesan sampingan ubat kortikosteroid ini. Suntikan lutut yang berulang sebenarnya akan menyumbang kepada kerosakan tulang rawan.



Rawatan Alternatif

Rawatan lain yang sesuai untuk melegakan rasa sakit adalah dengan melakukan rawatan  fisioterapi secara berterusan. Dalam rawatan tersebut, fisioterapi akan memfokuskan kepada senaman kekuatan untuk mengekalkan fleksibiliti otot.

Hal ini kerana, terapis akan merawat terus pada punca sakit bukan hanya bergantung pada ubat tahan sakit. Konsepnya adalah jika otot masih tidak kuat, sakit pasti akan berulang apabila melakukan aktiviti harian.



Jadi, marilah sama-sama kita membantu menyelesaikan masalah mak ayah dengan rawatan yang paling sesuai.



Ingin tahu lebih lanjut berkenaan rawatan kami? KLIK DISINI

No comments:

Post a Comment

More Post