3 Cara Mengawal Sakit Lutut



3 Cara Mengawal Sakit Lutut




Masalah lutut boleh menyerang sesiapa sahaja. Pakar ortopedik mengatakan, masalah sakit lutut bukan berlaku dalam kalangan golongan tua sahaja kerana golongan muda juga boleh mengalaminya.

Bagi individu yang sering mengalami sakit lutut, sudah pasti kualiti hidup akan terjejas. Hal ini kerana, ia menyebakan rasa tidak selesa ketika berjalan, berlari, melakukan aktiviti harian, beriadah, sehinggakan menunaikan ibadah solat juga terganggu.

Berikut kami berikan kepada anda beberapa tips untuk menjaga lutut anda.





1. Pastikan anda mengawal berat badan dengan mengawal diet sihat kerana bebanan yang berat boleh memberikan tekanan pada otot lutut. Hindarkan makanan yang tinggi lemak.


Ingin lihat testimoni-testimoni kejayaan kami merawat pesakit? KLIK DISINI






2. Melakukan regangan pada otot paha hadapan dan belakang dan otot betis untuk mengurangkan kesakitan pada sendi lutut. Regangan otot-otot ini juga bertujuan untuk meningkatkan fleksibiliti bagi mengelakkan sakit berulang.






3. Mengelakkan aktiviti atau senaman yang boleh memberikan impak yang tinggi pada lutut dan yang menyakitkan lutut.  Contohnya ialah, berjogging, melompat dan mencangkung. Hal ini kerana otot-otot lutut masih memerlukan rehat yang secukupnya daripada sebarang tekanan beban. Bersenam memang amat digalakkan tetapi lakukan yang mudah dan perlahan.



Jadi, jangan biarkan sakit lutut berpanjang. Cegah ia sebelum melarat kerana anda memerlukannya dalam masa yang panjang. Saya sarankan untuk anda dapatkan nasihat doktor jika sakit semakin bertambah.



Ingin tahu lebih lanjut berkenaan rawatan kami? KLIK DISINI


No comments:

Post a Comment

More Post