7 Tips Mengelakkan Kudis Tekanan


7 Tips Mengelakkan Kudis Tekanan



Mesti ramai yang tertanya kenapa ada sesetengah pesakit mengalami luka di sekitar kawasan tulang prominent seperti bahu, siku, pergelangan tangan, punggung serta tumit. Keadaan ini juga dipanggil Decubitus Ulcer atau Kudis TekananKudis tekanan merupakan masalah yang paling utama dalam kalangan pesakit terlantar ataupun bed ridden, pesakit lumpuh, dan pesakit angin ahmar. 

Jadi, bagi pesakit yang mempunyai risiko terjadinya kudis tekanan, pemerhatian yang teliti perlu diberikan serta beberapa tips yang perlu diambil untuk mengelakkan berlakunya masalah ini antaranya:




 1. Pastikan pesakit sentiasa dipusingkan ke kiri atau ke kanan dengan kerap sekurang kurangnya 2 jam sekali.




 2. Meletakkan losyen atau pelembap terutama di bahagian bony area agar membantu pengaliran darah yang baik.


Ingin lihat testimoni-testimoni kejayaan kami merawat pesakit? KLIK DISINI



3. Pastikan anda menukar lampin dengan kerap jika pesakit membuang air besar atau kecil kerana kuman daripada kelembapan yang ketara akan merangsang berlakunya kudis tekanan. 




4. Menggunakan ripple mattress supaya bahagian belakang pesakit sentiasa mempunyai tekanan yang berbeza-beza, kerana ia mampu mengelakkan tekanan yang kekal pada bahagian belakang badan.



5. Meletakkan bantal/alas di kaki, punggung, bahu serta kawasan yang berisiko bergesel antara satu sama lain.




6. Memakaikan compression socks untuk membantu pengaliran darah yang bagus serta boleh mengurangkan risiko terjadinya kudis tekanan.




7. Mendudukkan pesakit di bahagian tepi katil atau duduk ke kerusi roda bagi menggalakkan belakang badan mempunyai pengudaraan (ventilation) dan membantu mengeringkan kelembapan kulit. 




Ingin tahu lebih lanjut berkenaan rawatan kami? KLIK DISINI



No comments:

Post a Comment

More Post