5 Tanda Sciatica

5 Tanda Sciatica



Sciatica  merupakan  kesakitan  yang  berlaku dari bahagian pinggul  sehingga lah  ke  kaki.  Punca kesakitan ini  adalah daripada  radang  saraf  dalam  badan  yang  dikenali sebagai “sciatic  nerve”.  Saraf  ini  merupakan  saraf  terbesar  yang  bermula  dari cabang  saraf  tulang  belakang,  L4  sehingga  S2,  menuju  ke  otot  punggung,  paha,  sehingga  ke  hujung kaki.




Faktor  utama  berlakunya  sciatica  ialah  apabila  terdapat  “hernia”  atau  bonjolan  pada  rawan  tulang/ cakera  intervertebral  (“intervertebral  disc”). Masalah ini disebut sebagai ‘Slipped disc’.  Hal  ini  menyebabkan  “intervertebral  disc”  tersebut  berubah  bentuk  dan  membengkak,  lalu  menghimpit saraf skiatik.





Antara 5 tanda untuk mengenal pasti mengalami sciatica ataupun tidak adalah:






1. Masalah sakit daripada pinggul hingga hujung kaki. Biasanya terjadi pada sebelah kaki.






2. Sakit seperti terkena renjatan elektrik. Sakit ini akan dirasai pada bahagian belakang kaki.


Ingin lihat testimoni-testimoni kejayaan kami merawat pesakit? KLIK DISINI







3. Kebas-kebas pada bahagian kaki. Rasa kebas, kesemutan pada bahagian hujung kaki. Lebih teruk lagi rasa kebas satu kaki.






4. Hilang kekuatan untuk berjalan. Kesakitan yang melampau sehingga tidak boleh berjalan dan hilang kekuatan pada kaki untuk melangkah.






5. Sukar untuk duduk terlalu lama. Sakit akan bertambah sekiranya duduk dalam waktu yang lama, bersin dan batuk. Namun, sakit akan hilang apabila anda baring. Bergantung kepada keadaan pesakit.



Terus dapatkan nasihat doktor dan rawatan fisioterapi jika anda ada mengalami tanda-tanda seperti di atas. Sayangi badan anda :)



Ingin tahu lebih lanjut berkenaan rawatan kami? KLIK DISINI





No comments:

Post a Comment

More Post