4 Panduan Penjagaan Pesakit Stroke di Rumah


Penjagaan yang rapi dan sempurna dari pelbagai aspek amat penting untuk mempercepatkan proses penyembuhan bagi pesakit strok. Oleh kerana proses penyembuhan pesakit strok adakala mengambil masa yang panjang, peranan penjaga pesakit strok adalah amat penting.



DARI SEGI PENJAGAAN MAKAN/MINUM


DIET SEIMBANG


  •          Pastikan pesakit strok mengambil diet yang seimbang dan pelbagai agar dapat memenuhi keperluan nutrien harian. Pengambilan makanan yang sihat dan seimbang amat penting untuk membantu proses penyembuhan mereka.
  •         Pengambilan makanan harian pesakit mestilah mengandungi karbohidrat kompleks, protein, lemak, serat dan jumlah cecair yang mencukupi mengikut keperluan harian setiap individu. Serat boleh didapati daripada nasi beras perang, buah-buahan, sayur-sayuran serta kekacang.
  •          Pastikan bancuhan susu khas mengikut sukatan yang di sarankan oleh pegawai dietetik anda



KURANGKAN MAKANAN YANG BERLEMAK DAN BERMINYAK


  •          Kurangkan penyediaan makanan yang kaya dengan lemak dan minyak kerana ia boleh meningkatkan plak lemak di dalam arteri (saluran darah).
  •          Kurangkan juga penyediaan makanan yang tinggi kandungan gula dan garam kerana boleh meningkatkan risiko strok berulang.

     Bagi penyediaan makanan, utamakan makanan yang dimasak dengan kaedah masakan yang sihat seperti mengukus, merebus, dan memanggang berbanding makanan yang digoreng. Ketuhar gelombang mikro dan ketuhar juga boleh digunakan sebagai kaedah memasak.


 

DARI SEGI PENJAGAAN KEBERSIHAN


      Bagi memastikan tahap kesihatan pesakit sentiasa terjamin, aspek kebersihan perlu diberi perhatian. Pastikan anda membasuh tangan sebelum dan selepas memberi makanan dan ubat-ubatan kepada pesakit. 


     Di samping itu, pastikan juga segala peralatan dan perkakasan yang digunakan dicuci dengan bersih.Pembersihan tiub perlu dilakukan dengan mengalirkan air masak melalui tiub dalam anggaran 30 ml sebelum dan selepas pemberian susu formula.


-          Kebersihan badan pesakit juga perlu dijaga. Pastikan pampers ditukar selepas pesakit membuang air besar atau air kecil
-          Pastikan baju dan cadar pesakit ditukar setiap hari.
-          ini adalah untuk menjaga keselesaan pesakit serta mengelakkan berlakunya keradangan/ ruam pada kulit pesakit.


 

DARI SEGI PENJAGAAN FIZIKAL


       Rawatan fisioterapi adalah penting bagi pesakit strok.

-          Rawatan awal hendaklah diberikn sejurus keluar daripada hospital dan pesakit telah stabil.
-          Rawatan fisioterapi harus dilakukan segera selepas rujukan daripada doktor di hospital.
-          Ini kerana, tempoh 6 bulan pertama adalah “GOLDEN HOUR”untuk pesakit kembali pulih.
-          Senaman asas bagi pesakit stroke adalah penting bagi mengelakkan berlakunya sendi keras dan otot menjadi kecut.
-          Posisi pesakit hendaklah sentiasa diubah setiap 2 jam. Ini adalah untuk mengelakkan berlakunya “PRESSURE SORE” atau luka tekanan akibat terlalu lama dalam satu posisi.
-          Sekiranya pesakit sudah stabil, rawatan ambulasi sangat penting, iaitu proses untuk menggerakkan pesakit dari baring ke duduk di tepi katil, berjalan dan sebagainya.
-          Bagi pesakit stroke, sendi mereka akan menjadi cepat keras dan otot akan mengecut, jadi senaman amatlah penting bagi mengelakkan berlakunya kecacatan fizikal.


 


DARI SEGI PENJAGAAN EMOSI


Berikan sokongan emosi kepada pesakit. Motivasi dan mood pesakit merupakan faktor besar dalam membantu proses rawatan dan rehabilitasi. 


Pada permulaan, mungkin pesakit banyak menangis kerana tertekan, seakan mereka tiada harapan untuk sembuh. 


Jadi sebagai penjaga anda haruslah menenangkan pesakit dan meyakinkan mereka bahawa peluang sangat sembuh sangat besar jika mereka kuat. 


Penjaga juga mesti sabar dan tidak beromosi ketika menjaga pesakit. Mestilah selalu positif dan meyakin kan pesakit bahawa mereka ada peluang untuk sembuh.
 



No comments:

Post a Comment

More Post