5 Tanda Awal Strok





5 Tanda Awal Strok



Sekiranya anda mengesyaki diri anda atau orang terdekat yang mempunyai tanda-tanda awal strok seperti berikut, adalah penting untuk segera pergi ke hospital dan dapatkan nasihat doktor.

Rawatan awal strok boleh mengurangkan kesan jangka panjang strok dan boleh mengurangkan risiko kematian akibat serangan strok.

Tanda-tanda awal ini jelas kelihatan sebelum berlakunya serangan strok.


Antara tanda awal strok adalah:


1. Rasa Kebas atau Lemah Pada Sebelah Anggota Badan





Seseorang akan mengalami rasa kebas, lemah atau lumpuh pada bahagian muka sehingga menjadi sukar untuk menelan, tangan atau kaki. Hal ini kerana saraf di bahagian otak yang mengawal bahagian-bahagian badan ini telah mengalami gangguan seperti salur darah tersumbat. 


2. Penglihatan Kabur





Kebiasannya seseorang yang menghadapi strok mengalami penglihatan yang kabur pada sebelah mata atau kedua-dua bahagian mata. Otak tidak dapat memproses informasi yang dihantar oleh mata.



Ingin lihat testimoni- testimoni kejayaan kami merawat pesakit? KLIK DI SINI


3. Sukar Berjalan atau Hilang Keseimbangan





Strok bukan sahaja boleh menyebabkan kebas anggota badan malah pesakit juga boleh hilang koordinasi untuk mengimbangkan badan. Pesakit strok akan mengalami kesukaran untuk berdiri serta berjalan. Puncanya adalah sistem saraf yang terjejas akibat masalah yang berlaku pada otak


4. Sakit Kepala yang Berpanjangan





Seseorang kemungkinan besar akan mengalami sakit kepala yang berpanjangan terutamanya dalam kes strok berdarah (Haemorrhagic Stroke). Sakit kepala ini bukan seperti pening kepala yang biasa tetapi kesakitan yang amat sangat pada bahagian kepala.


5. Fikiran Keliru





Tanda-tanda awal seseorang mengalami strok adalah fikiran menjadi keliru. Susah untuk bertutur ataupun memahami pertuturan orang lain. 




Ingin tahu lebih lanjut berkenaan rawatan kami? KLIK DISINI






No comments:

Post a Comment

More Post