Hati-hati! 5 Perkara Ini Mungkin Punca Slipped Disc


Hati-hati! 5 Perkara Ini Mungkin Punca Slipped Disc



Punca biasa slipped disc ialah wear & tear. Apabila semakin meningkat dewasa, ia akan mengalami bengkak/koyak annulus fibrosis. Ini dipanggil Disc Degenaration. Ini adalah antara punca yang semua orang perlu ambil tahu terutamanya anak-anak muda.



1. Memandu


Selalu memandu terutama jarak jauh. Duduk lama semasa memandu & postur semasa memandu akan memberi kesan kepada tulang belakang.



2. Trauma


Pernah mengalami trauma/ jatuh/ kemalangan.



3. Pemakaian Kasut


Mungkin selepas ini anda perlu tukar kasut tinggi kepada yang rendah pula. Hal ini kerana, pemakaian kasut tumit tinggi paling banyak mengundang kepada sakit belakang. Kasut tumit tinggi akan membuatkan tubuh badan lebih condong ke hadapan sehingga membuatkan tulang belakang bekerja dengan lebih kuat. Tukarlah kasut anda, jangan tunggu sakit belakang menjadi lebih teruk!



4. Angkat Barang Berat


Kerja/aktiviti yang berulang-ulang melibatkan belakang seperti angkat belakang/membongkok. Postur semasa mengangkat barang juga amat penting untuk mengelak terkena slipped disc.



5. Gaya Hidup


Biasanya, kalau kita sakit belakang pasti kita akan baring dan berehat kan? Tapi sebenarnya, kita perlu melakukan ativiti senaman untuk cepat sembuh.


No comments:

Post a Comment

More Post