[5 Manfaat Berjalan Kaki]




Berjalan kaki adalah senaman yang mudah, murah dan selamat untuk dilakukan. Ia merupakan satu kaedah senaman yang sesuai bagi semua lapisan peringkatumur. Senaman ini boleh dilakukan pada bila-bila masa dan di mana-manasahaja sama ada di rumah, di pejabat, di kompleks membeli-belah dan lain-lain lagi.

Jadi tiada lagi alasan untuk kita malas bersenam kerana senaman berjalan kaki ini ialah senaman yang paling mudah untuk dilakukan. Pelbagai manfaat yang dapat diperolehi daripada senaman ini.


MANFAAT BERJALAN KAKI


1) Mengurangkan risiko penyakit 3 serangkai. (jantung, darah tinggi, diabetes)


2) Membakar kalori.Berjalan kaki termasuk dalam kategori senaman kardio. Jika anda berjalan dengan cepat, sebanyak 100 hingga ke 300 kalori mampu dibakar dalam tempoh 30 minit berjalan. Oleh itu, ianya sekali gus dapat menurunkan berat badan anda.


3) Meningkatkan tahap metabolism. Bersenam dan berjalan kaki juga meningkatkan tahap metabolisme badan seseorang dalam melawan penyakit ringan seperti batuk, demam dan selesema.



4) Memperkuatkan tulang dan sendi .Aktiviti itu juga boleh melatih kita menahan beban tubuh sendiri dan kerana itu juga ia sekaligus memperkuatkan tulang dan mencegah Osteoporosis.



5) Mengurangkan stress. Berjalan membantu merangsang penghasilan hormon endorfin yangmembuatkan kita lebih ceria dan sihat.



CARAMUDAH UNTUK BERJALAN


Terdapat banyak cara untuk kita melakukan senaman berjalan ini. Apa yang penting ialah kita harus pandai mencari peluang dan menjadikan senaman berjalan ini sesuatu yang menyeronokkan, contohnya : 

1) Sekiranyakita tinggal di kondominium atau pangsapuri, cuba kurangkan penggunaan lif. Sebaliknya lebihkan dengan menggunakan tangga. 

2) Letakkankereta di tempat yang agak jauh dari tempat yang ingin ditujui. Sebagaicontoh, jika kita ke kompleks membeli belah atau ke pejabat, kita boleh meletakkan kereta sedikit jauh dari pintu masuk.

3) Jangan hanya duduk sepanjang masa di pejabat. Kita boleh berjalan disekeliling bangunan tempat kerja.

4) Bagiyang berkeluarga, bawalah mereka untuk bersiar-siar di taman rekreasi.Ketika berada di umah pula, bermainlah sepuas-puasnya dengan anak anda.Ini juga merupakan salah satu cara untuk membakar kalori dan merangsang otot untuk bergerak.

5) Maksimumkan berjalan kaki sekiranya kita ingin ke satu-satu tempat. Sebagai contoh kita boleh berjalan untuk ke masjid, ke kedai runcit, ke rumah jiran dan sebagainya.



TEKNIK-TEKNIK BERJALAN DENGAN BETUL



1) Pastikan bahagian tumit mencecah tanah sebelum bahagian tapak kaki yang lain.  Peringkat permulaan, langkah yang pendek sudah memadai.

2) Hayunkan tangan. Dengan menghayunkan tangan akan memberi lebih banyak impak seperti membantu membakar lebih banyak kalori dan menguatkan otot-otot di bahagian atas badan kita. Ini menunjukkan bahawa senaman berjalanbukan saja memberi faedah yang lebih kepada otot-otot bahagian bawahnamun turut melibatkan otot-otot di bahagian atas badan kita.

3) Luruskan bahagian belakang badan kita. Untuk memastikan kita berada dalam posturyang baik. Luruskan bahagian belakang badan kita dan pandang ke hadapan.

4) Kawal pernafasan. Semasa berjalan pastikan pernafasan kita sentiasa teratur.Sekiranya kita berasa nafas kita semakin tercungap-cungap, kita perlumengurangkan kelajuan dan sekiranya tidak mampu kita haruslah berhenti.


Ingin tahu lebih lanjut berkenaan rawatan kami? KLIK DISINI


No comments:

Post a Comment

More Post