[Kenapa Rasa Ada Ketulan Keras Di Tumit Aku Ni? Ada Tulang Tumbuh Ke?]


[Kenapa Rasa Ada Ketulan Keras Di Tumit Aku Ni? Ada Tulang Tumbuh Ke?]


PENGENALAN


Heel spur´ adalah keadaan di mana terdapat bonjolan tulang pada tulang tumit (pada bahagian bawah tulang).Maksudnya, terdapat tulang yang baru tumbuh di bahagian tumit kaki.


 Tahukah anda, tulang tumit adalah tulang yang terbesar di kaki dan fungsi utamanya adalah untuk menyerap hentakan ketika bergerak. Jadi, apabila bergerak, bebanan badan dan hentakan akan menekan tulang tersebut dan menambah kesakitan apabila bergerak.


PUNCA DAN RISIKO


Heel spur´ terjadi disebabkan oleh bonjolan tulang yang tidak normal pada tulang tumit  iaitu terdapat pemendakan garam kalsium akibat ketegangan plantar fasia.  Ketegangan ini boleh berlaku kepada individual tertentu yang mempunyai tapak kaki yang tidak normal ( high arch atau flat feet ). Perempuan mempunyai risiko yang lebih dari lelaki untuk mengalami ´heel spur´ disebabkan jenis pemakaian kasut.


SIMPTOM-SIMPTOM HEEL SPUR

Gejala - gejala sakit tumit kaki adalah :

1. Sakit di bahagian bawah tumit.

2. Sakit di gerbang kaki.

3. Kesakitan yang meningkat dalam tempoh beberapa bulan.

4. Bengkak pada bahagian bawah tumit.

5. kesakitan yang lebih teruk apabila mereka bangun pada waktu pagi.



RAWATAN FISIOTERAPI UNTUK MASALAH HEEL SPUR


1. Ais. Meletakkan pek ais pada tumit anda selama 20 minit beberapa kali sehari membantu mengurangkan keradangan. Letakkan tuala nipis di antara ais dan tumit anda; jangan letak ais terus ke atas kulit.


2. Ultrasound . alat ini adalah untuk mengurangkan keradangan pada sekitar tumit yang sakit.


3. Shockwave Therapy. Alat ini digunakan untuk menumpulkan tulang tajam yang menekan tulang tumit yang menyebabkan kesakitan sewaktu bergerak.



4. Latihan regangan. Latihan yang meregangkan otot betis membantu meringankan kesakitan dan membantu pemulihan.



5. Latihan kekuatan. senaman ini diperlukan untuk menguatkan otot sekitar tapak kaki supaya risiko untuk kecederaan berulang menurun.







CARA - CARA MENGATASI SAKIT TUMIT

1. Elakkan dari berkaki ayam. Apabila anda berjalan tanpa kasut, anda meletakkan ketegangan yang berlebihan dan tekanan pada fascia plantar anda.

2. Hadkan aktiviti. Kurangkan aktiviti fizikal untuk memberikan tumit anda berehat.

3. Pengubahsuaian kasut. Memakai kasut sokongan yang mempunyai sokongan lengkungan yang baik dan tumit yang sedikit dibangkitkan mengurangkan tekanan pada fascia plantar.

4. Ubat-ubatan. Ubat anti-radang nonsteroid oral (NSAIDs), seperti ibuprofen atau mefenemic acid, disyorkan untuk mengurangkan kesakitan dan keradangan.

5. Padding, membalut dan strapping. Meletakkan pad pada kasut melembutkan kesan berjalan. Ketukan dan sokongan menolong menyokong kaki dan mengurangkan ketegangan pada fascia.

6. Peranti Orthotik. Peranti orthotic serta kasut membetulkan struktur abnormal yang menyebabkan plantar fasciitis.

7. Terapi suntikan. Dalam sesetengah kes, suntikan kortikosteroid digunakan untuk membantu mengurangkan keradangan dan melegakan kesakitan.

8. Cast kaki yang boleh ditanggalkan. Cast kaki boleh digunakan untuk memastikan kaki anda tidak bergerak selama beberapa minggu untuk membolehkannya berehat dan menyembuhkan.

10. Splint malam. Memakai splint malam membolehkan anda mengekalkan hamparan plantar fascia semasa tidur. Ini boleh membantu mengurangkan sakit pagi yang dialami oleh sesetengah pesakit.




Ingin tahu lebih lanjut mengenai rawatan kami. KLIK DISINI





#theblueglovesphysio #rawatan #lenguhtangan #sakitbelakang #slipdisc #frozenshoulder #sakiturat #masalahsaraf #kebastangan #sakitleher #torticollis #fisioterapi #fisioterapikelantan #flexphysiotherapy #cervicalspondylosis #homephysiotherapy #physiotherapy #kelantanphysiotherapy #urutkelantan #fracture #rawatanpatah #physiotherapymalaysia #urutmoden #rawatanstrokedanurat #aclinjury #sportsinjury #promosi #testimoni

No comments:

Post a Comment

More Post