[Lepas Pembedahan Pinggul, Abah Semakin Susah Nak Jalan]





Penggantian sendi pinggul sepenuhnya adalah prosedur pembedahan di mana rawan yang berpenyakit dan tulang sendi pinggul digantikan dengan bahan tiruan. Penggantian sendi pinggul melibatkan pembedahan kepala tulang femur serta soket yang berpenyakit di gantikan prostesis yang di buat daripada logam (atau seramik) dan plastik.

Masalah dan kekangan yang dihadapi oleh pesakit dalam jumlah pembedahan pinggul.

Biasanya, penggantian sendi pinggul dilakukan kerana sakit akibat kerosakkan yang teruk pada sendi pinggul. Punca kerosakkan ini adalah paling biasa di sebabkan oleh osteoarthritis. Artritis ini selalunya terjadi dengan proses penuaan, kecacatan sejak lahir pada sendi pinggul, atau trauma pada sendi pinggul.

LANGKAH BERJAGA-JAGA SELEPAS PEMBEDAHAN SENDI PINGGUL



1. Gunakan tongkat untuk bergerak

Bagi pesakit yang baru keluar dari hospital, digalakkan menggunakan tongkat untuk menyokong kaki. Anda kena berjalan-jalan di sekitar rumah secara beransur-ansur untuk mengelakkan berlaku anjakan kepala sendi.

Terdapat beberapa jenis tongkat untuk pergerakan :

a.  Tongkat dengan empat titik sokongan, sesuai untuk orang yang tidak dapat memegang berat badan mereka sendiri.
b.  Tongkat dengan dua titik sokongan – untuk pesakit yang mempunyai system otot yang kuat.





2. Elakkan kombinasi pergerakan dengan sendi pinggul baru

Elakkan duduk dengan kaki bersilang, kerana dalam kedudukan ini telah melakukan kombinasi pergerakan iaitu membengkok pinggul dan menyilangkan sendi pinggul.





a.       Jangan duduk di atas kerusi yang rendah, katil atau tandas. Anda boleh mendapatkan kerusi khas untuk tempat anda buat sementara waktu
b.       Jangan menaikkan lutut anda lebih tinggi dari paras sendi pinggul anda.
c.       Jangan bersandar ke depan semasa anda duduk, atau semasa anda berdiri dari duduk.
d.       Jangan angkat lutut anda lebih dari 90 darjah. Jangan tunduk badan ke bawah untuk mengikat kasut anda.




4. Jangan bersilang kaki lebih dari pusat badan ke arah kaki yang lain

Pada 8 minggu yang pertama, tak digalakkan bersilang kaki lebih dari pusat badan anda. Berhati-hati ketika anda bergerak masuk atau keluar dari katil atau kereta. Pastikan kaki anda tidak bersilang melebihi separuh badan anda.


 

5. Melakukan sesi fisioterapi

Sesi fisioterapi sangat penting selepas pembedahan penggantian sendi pinggul. Ini adalah untuk mengurangkan sakit di bahagian pinggul, menguatkan otot di bahagian pinggul dan melatih semula cara untuk berjalan.

No comments:

Post a Comment

More Post