[#TAHUKAH_ANDA Urutan Pada Bayi Boleh Meningkatkan Kasih Sayang]




Deria sentuhan ialah deria paling penting bagi manusia.

Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang mendapat lebih kemesraan dan kasih sayang daripada ibu mereka dalam bentuk sentuhan atau urutan fizikal cenderung bersikap lebih berdaya tahan terhadap tekanan, kekecewaan dan penderitaan.

Oleh itu, urutan adalah cara berkomunikasi ibu dengan bayinya bahkan sejak bayi itu belum dilahirkan lagi. Urutan pada bayi mempunyai pelbagai manfaat bagi kesihatan dan perkembangan bayi.

Antara manfaat jika selalu membuat urutan/senaman pada bayi :

1.       Mengeratkan hubungan bayi dengan ibu
Bayi yang selalu mendapatkan urutan atau senaman dari ibu akan lebih cepat untuk mengenali siapa ibu dan ayahnya. Oleh itu, bayi boleh membezakan setiap jenis sentuhan orang-orang yang menjaganya.
  
2.       Komunikasi ibu dan bayi
Bagi bayi yang baru lahir, sentuhan kulit ibu dan bayi sangat penting dari ikatan dan bercakap. Urutan boleh membantu bayi berkomunikasi dengan ibunya mengenai kehendak bayi atau sakit serta berinteraksi dengan orang lain.

3.       Menenangkan bayi
Urutan yang lembut adalah salah satu cara terbaik untuk mengenangkan bayi. Jika bayi menangis atau sakit, ibu boleh mengenangkan bayi dengan cara membelai punggung bayi dengan lembut. Ia juga membuat bayi lebih tenang dan tidur lebih baik.

4.       Membantu merangsang perkembangan mental bayi
Menurut kajian Theodore Wacks menyatakan bahawa bayi yang selalu mendapatkan urutan dari ibunya lebih cenderung memiliki perkembangan psikologis yang lebih baik selama enam bulan pertama dalam kehidupannya.

No comments:

Post a Comment

More Post