[#Tahukah_Anda Diet Antara Salah Satu Faktor Yang Boleh Menyebabkan Stroke!]

Gambar 1: Dietpunca stroke


Diet Penyebab Stroke

Stroke adalah salah satu penyakit tertinggi yang dihidapi oleh rakyat Malaysia. Mengapakah stroke ini sering berlaku dalam kalangan rakyat Malaysia? Adakah anda tahu diet yang salah punca penyebab stroke?
Mari kita kenalpasti mengapakah diet penyebab stroke?
Diet yang tinggi kandungan garam dikaitkan dengan tekanan darah tinggi, sementara diet yang banyak makanan berlemak dan manis dikaitkan dengan pengasaran permukaan dan penyempitan arteri. Tekanan darah yang tinggi mahupun penyempitan arteri akan mewujudkan kemungkinan salur darah pecah sehingga berlakunya stroke.
Terdapat beberapa lagi punca yang boleh mendedahkan seseorang mengalami stroke. Pelbagai faktor terjadinya stroke lebih-lebih lagi kalau seseorang tidak peka dan tidak menjaga kesihatan tubuh badan.

1) Tekanan darah tinggi

Tekanan darah yang tinggi akan mengakibatkan bebanan kepada organ-organ dalam badan dan boleh menyebabkan kerosakan.
Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal akan meningkatkan risiko strok sebanyak empat kali. Ini terjadi bila tekanan darah tinggi yang melebihi 140/90mmHg yang dialami berulang kali tanpa dirawat.

2) Penyakit kencing manis (Diabetes)

Kandungan gula akan kekal dalam darah dalam kadar yang tinggi. Kandungan gula lebih tersebut menyumbang kepada terjadinya gumpalan lemak yang terkumpul dalam darah.
Saluran darah ke pada leher atau ke otak lama-lama akan jadi sempit atau mungkin tersumbat terus. Kalau darah yang menuju ke otak tersekat, maka akan berlakulah stroke.

3) Merokok

Bahaya Nikotin dalam asap rokok menambahkan risiko penyakit berbahaya dan menyebabkan 10–12% dari kematian di Malaysia. Salah satu penyakit yang dikaitkan dengan kesan merokok adalah Strok (Angin Ahmar).
Strok disebabkan oleh salur darah tersumbat di dalam otak. Kerosakan ini disebabkan oleh kesan nikotin yang menjadikan salur darah akan menjadi tebal dan sempit sehingga menyukarkan aliran darah.
Akibatnya, sebahagian badan mungkin menjadi lumpuh dan mengakibatkan maut.

4) Tabiat minum (alkohol) yang kerap

Secara purata, pengambilan alkohol lebih daripada satu minuman sehari (30ml minuman keras, 330ml ‘beer’ atau 120ml ‘red wine’) untuk wanita atau dua minuman sehari untuk lelaki akan meningkatkan tekanan darah dan boleh menyebabkan strok.

No comments:

Post a Comment

More Post