[#TAHUKAH_ANDA Persekitaran Kerja Boleh Menjejaskan Kesihatan Fizikal Anda]



Kajian mendedahkan duduk yang tempoh lama tanpa melakukan pergerakan boleh memberi kesan negative kepada kesihatan.

Sama ada anda bekerja atau belajar, jangan abaikan untuk rehat seketika serta melakukan beberapa pergerakan anggota badan kerana ia sangat penting untuk menjaga tubuh badan anda.

Rutin pekerjaan yang memerlukan anda menghadap computer seharian antara pembunuh utama yang memberi kesan jangka masa panjang.


 ANTARA KESAN JIKA DUDUK TERLALU LAMA :


1)      Sakit leher

Kesan yang pertama jika duduk terlalu adalah sakit leher. Sakit leher selalu di pandang ringan dan tidak mengambil serius. Terlalu fokus kepada skrin komputer akn menyebabkan leher menjadi kebas seterusnya kepada beberapa komplikasi lain.

Untuk mengelakkan kesakitan leher berlaku, pastikan skrin computer perlu setara dengan tahap pandangan mata.

2)      Tulang menjadi lemah

Menurut kajian, sekiranya anda tidak melakukan sebarang latihan fizikal ia mampu menambahkan jumlah air dalam tulang. Jika ia berlaku, pastikan anda mengamalkan cara pemakanan yang lebih sihat seperti susu dan bayam.

Selain pemakanan, aktiviti fizikal mesti dilakukan untuk memastikan tulang anda dapat berfungsi dengan baik dan sihat.

3)      Masalah gemuk

Berdasarkan kajian Exercise and Sport Science Reviews, duduk dalam tempoh lama akan menyebabkan badan anda sebagai 'stor lemak' kerana pembakar lemak enzim lipase lipoprotin akan menurun.

Maka, jalan yang terbaik adalah bangun dari kerusi dan melakukan beberapa pergerakan yang akan membantu pengaliran darah dengan baik.


No comments:

Post a Comment

More Post